Saturday, January 24, 2009

FREEDOM, HOPE AND BELIEVE

Isn’t it great to be free from any debt? Isn’t it great to be free from any workload? Isn’t great to be free of money? This is what I want! I believe I can achieve this! I have great hopes that I can make a difference in my life. I’m tired of being boss-around. I want to be my own boss! I’m tired of getting broke at times. I want money! I’m tired of staying stuck in here doing the same thing every day. I want to travel around the world! I’m tired of saving money for Haj which is not enough. I want to go Haj next year with my family! I’m tired of not able to pamper myself and my friends. I want to make us all happy!

Tane selalu membelakangkan impian kitane gara-gara jadual masa kerja tane yang padat seharian. Katakan la tane bekeraja dari kul 8 pagi sampai 4 petang. Traffic jam lagi, singgah ke Hua Ho lagi, mau2 sampai di rumah dalam kul 5 pm. Mandi, sembahyang, dinner mau2 abis dalam kul 8 malam. The only chance kitane rehat banar2 is 4 jam saja sal kul 12 gerenti ngalih kan tidur awal sal esoknya kan kaja lagi. Bukan mengucap tapi reality hidup. Bagi yang bujang trang tang tang, gerenti lapas kaja kana tepun leh geng membawa meliat wayang ka, drift di stadium ka, makan di KFC (Kianggeh Food Centre) ka. Mau2 balik jam 1-2 pagi. Then esuknya perkara sama kan berlaku lagi. Keraja kul 8…bla..bla..bla…Memang ane dah jadi style tane. Nda dapat di ubah lagi. Paling2 tane nda busy masa ri Jumat sama Ahad. Kan mengharapkan cuti, duiii…belangau nunggu. Yatah nganya tu. Tapi utk aku, I want more! Na ku puas ati mun rehat ku nganya 4 jam. Aku ne merasai jua balik jauh2 malam then esuknya berulang lagi. Ngalih bui! That’s why aku mencari sesuatu yang membuatkan aku dapat ‘escape’ dari semua ane. Seboleh2nya aku na mau keraja tapi aku mesti ada duit. Mun ku tadah tangan tinggi2 beteriak ‘Usin!! Gugur tah kau!!’ then usin menumpuk dapan mataku, baik jua. Ane nda!

Then, I found something. A way that can change my life! Aku rasa sangat betuah sal ditakdirkan bejumpa dengan benda ane. With this, I can have everything that I want! Aku nda payah keraja tapi duit masih bejalan! And what’s more? Aku ada 24jam free! Now, this is what I call as FREEDOM. Time urang sibuk keraja kul 10 pagi, aku siuk2 shopping. Isn’t that fabulous?! Nda payah traffic jam pagi2, sanang cari paking, nda telampau sibuk…BUT, what’s most important is hajatku kan naik haji wif family ku akan tercapai. In fact, aku bleh naik haji tiap2 tahun. Pakai pakej class A lagi! Plus, I can set up my own fashion boutique! Dari jualan pakaian Muslimah til Cheeky and Hot look! Eh, labih2 tah ku plang. Tapi nda salah kalau tane angan2 kan. Dari angan2 tah kitane bleh mencapai impian kitane. Yang penting Believe. Strong believe triggers the mind to figuring ways and means and how-to. So harnessed the power of believe. (David J Schwartz, The Magic of Thinking Big)

No comments: