Wednesday, February 16, 2011

Lembing Tujuh Bersaudara??

After grandpa's death, the family began to reveal more histories of our ancestors. One particular thing that I'm interested in is the story of Lembing Tujuh Bersaudara. Di katakan semasa hayat Pengiran Bendahara yg berkahwin dgn Raja Dungu, sebatang lembing telah diserahkan dan dijadikan sebagai barang keturunan. I don't know apa tujuan lembing nie dipatah2kan hingga menjadi 7 dan dibagikan kepada setiap keturunannya. Sampailah jua salah satu pecahan lembing ani ada di tangan Allahyarham yang kini masih dalam simpanan. Dikatakan jua, kalau ketujuh-tujuh pecahan ane betamu, maka lembing ane akan terapung-apung. Something about this lembing really fascinates me. Why is it so important? Kenapa dipatahkan menjadi 7? Kenapa tidak 3 atau 10? Adakah kerana pada ketika itu anak2 Pengiran ada 7 kesemuanya? Dan benarkah bila disatukan, ia akan terapung? Seperti mempunyai satu kuasa? I wanted to find out more about this tapi source nada. Kalau aku mencari susur galur keturunan kami, I'm afraid there'll be too many consequences. We know that Allahyarham Datuk sanggup menghilangkan gelaran 'Pengiran Anak' kerana inda mau disama-samakan dengan anak gundik yang tinggal berhampiran. Kalau diketahui ke pihak 'Atasan', what could have happened to us?? But, seriously I wanna know about this spear. And making family trees might be my new set of goals. Who knows, whether it's true we are the descends from Pengiran Bendahara Muhammad or might be someone else. Gosh, this family histories make me so addictive! The desire to know more and more and finding out the truth. It's really haunting me as to know WHO I am really? Who we are? From which family? IS it really royals? But why we're not like them? Seriously, a blue blood? What if we came from a so-called famous sea pirate? Or the evil Nenek Kebayan?? What is it happened in the past that separate us, the descendants, from the current ones? Was there a fight? or a war? The spear...why is become so important that it must be broken into 7? What if we tried to put them all together? But then what? After I found my real ancestors, what will I feel? How will I react if I know something about the past? For now the question is, where to start?

Now, who's willing to help me?

No comments: